Żądanie spełniania obowiązku informacyjnego

Od 25 maja 2018 r., na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE [zwane dalej RODO] każda osoba fizyczna ma prawo oczekiwać, że administratorzy danych przetwarzający jej dane osobowe poinformują ją co dzieje się z jej danymi osobowymi , czyli spełnią tzw. obowiązek informacyjny.

RODO nakazuje spełnianie obowiązku informacyjnego w dwóch sytuacjach. Po pierwsze obowiązek informacyjny należy spełnić w momencie, gdy dane zbierane są bezpośrednio od osoby, której one dotyczą [art. 13 RODO], po drugie w przypadku gromadzenia danych z innych źródeł, tj. nie od osoby, której one dotyczą [art. 14 RODO].

Jeśli ktoś przetwarza nasze dane osobowe, np. wysyła nam ofertę lub dzwoni do nas a nie zostaliśmy poinformowani skąd pozyskał nasze dane osobowe, w jakich celach je przetwarza oraz jakie przysługują nam uprawnienia możemy skorzystać z uprawnienia określonego w art. 15 RODO i zażądać od administratora udzielenia nam wszystkich wymaganych informacji.

Wzór przykładowego wniosku realizacji praw podmiotu danych zamieszczamy poniżej: Wzór wniosku.

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych [UODO] na swojej stronie informuje:

Cyt. „Administrator ma obowiązek najszybciej jak to możliwe odpowiedzieć na Twoje żądanie – maksymalnie w terminie miesiąca. Jeżeli z jakiegoś powodu nie będzie to możliwe, musi Cię poinformować, dlaczego przedłuża termin odpowiedzi o nieprzekraczalne kolejne dwa miesiące. Także w ciągu miesiąca administrator powinien Cię poinformować o niespełnieniu żądania i jego przyczynach. Jeżeli administrator zignoruje na Twoje żądanie albo odpowiedź nie będzie dla Ciebie satysfakcjonująca możesz złożyć skargę do Urzędu.”

W przypadku naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych, osoba, której dane dotyczą, może złożyć skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Po przeprowadzeniu postępowania w sprawie, Prezes Urzędu – jeżeli doszło do naruszenia – w drodze decyzji administracyjnej nakazuje przywrócenie stanu zgodnego z prawem.

Kto, kiedy i w jakiej formie może złożyć skargę do UODO dokładnie jest opisane na stronie https://uodo.gov.pl/pl/83/155.

Niezależnie od postępowania przez UODO każda osoba fizyczna ma prawo do ochrony swoich praw przed sądem cywilnym. Jeżeli uznasz, że przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy prawa, możesz pozwać administratora lub podmiot przetwarzający. Przed sądem możesz żądać odszkodowania za naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych, które spowodowało szkodę majątkową lub niemajątkową.

O tym jak dochodzić odszkodowania pisaliśmy pod adresem: link

Jeśli powyższy materiał okazał się przydatny i chcecie Państwo wesprzeć Fundację prosimy o kliknięcie w link lub poniższy baner:
Darowizna dla Fundacji Promocji Bezpieczeństwa

dotpay_logo_napisPL

Dzięki Państwa wsparciu możemy pozostać niezależni i skutecznie promować bezpieczeństwo.

Dziękujemy!